پیشرفت‌های فن‌آوری نحوه سفر ما را تغییر داده است و این پیشرفت‌های جدید تجربه‌ای تعاملی‌تر و هیجان‌انگیزتر را نوید می‌دهند. آیا می خواهید بدانید در آینده ای نه چندان دور چه چیزی برای ما در نظر گرفته است؟ با وبلاگ گردشگری تشریفات پرواز همراه باشید.

امروزه هیچ کس شک ندارد که فناوری و سفر ترکیبی عالی هستند. این نیروی مشترک همچنین نقش مهمی در نحوه سفر ما ایفا می کند: از مقصد تعطیلاتی که انتخاب می کنیم تا کاری که پس از رسیدن به آنجا و حتی پس از بازگشت از ماجراجویی خود انجام می دهیم.

این امر به حدی رایج است که طبق یک مطالعه گوگل تراول، 74٪ از مسافران سفرهای خود را از طریق اینترنت برنامه ریزی می کنند، در حالی که فقط 13٪ هنوز از آژانس های مسافرتی برای آماده کردن آنها استفاده می کنند.

هزاره ها نیز نقش مهمی در این تغییر پارادایم ایفا کرده اند. آنها عاشق سفر هستند و همچنین علاقه زیادی به فناوری های جدید دارند. این علاقه‌مندی ترکیبی جای خود را به زمینه جدیدی داده است که در آن رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌ها، وبلاگ‌ها و موارد دیگر نقش مهمی در زمان بازی کردن دارند.

در همین راستا، صنعت، با آگاهی روزافزون از این روند، با تطبیق مدل کسب و کار و ارائه محصول خود برای جذب این هدف مورد علاقه، از این روند پیروی کرده است.

اگر صرفاً مایل به رفتن به جایی هستیم، آنلاین می‌شویم و به دنبال آنچه خطوط هوایی مقرون به صرفه هستند می‌گردیم، می‌بینیم ارزان‌ترین مقصد کدام خواهد بود، این سناریو که امروزه بسیار فراگیر است، چند سال پیش غیرقابل تصور بود.

روندها و به روز رسانی ها در سفر و فناوری

همانطور که در گزارش روند گردشگری خود اشاره کردیم، این صنعت در میانه یک دگردیسی عمیق قرار دارد. عوامل کاهش دهنده زیادی وجود دارد، اما راه حل های فناورانه جدیدی که در راه است برخی از بازیگران اصلی هستند.

سالوادور آنتون کلاو، مدیر بخش نوآوری گردشگری Eurecat، در طول رویداد Forum TurisTIC de Barcelona اظهار داشت: «تغییر فراتر از بهبود فرآیندها یا تجربه گردشگری است. این مستلزم دگرگونی خود سیستم گردشگری است.” ما در بهبود فرآیندها، خدمات مشتری، روابط با مشتریان و ایجاد مدل‌های تجاری جدید مشارکت می‌کنیم. همه اینها طبیعتاً به مزایایی برای مسافر منجر می شود و به آنها اجازه می دهد روند برنامه ریزی سفر را ساده و اغلب غنی کنند.

معاون ارشد و مدیر ارشد بازاریابی Booking.com، Arjan Dijk اخیراً احساسات مشابهی را تکرار کرد و اظهار داشت که “در این دهه جدید، ما خواهیم دید که صنعت سفر چگونه سعی می کند به نیازهای مسافری که بیشتر به پایداری توجه دارد پاسخ دهد. و با دانش یا کنجکاوی بیشتر فناوری، از طریق توسعه محصولات، عملکردها و خدمات، کشف جهان را برای همه آسان‌تر می‌کند.»

در مرحله بعد، نگاهی به برخی از پیشرفت‌های فناوری خواهیم داشت که در حال حاضر اثر خود را در این صنعت بر جای گذاشته است و طبق مطالعات مختلف، تغییرات کوتاه‌مدت قابل توجهی در این بخش ایجاد خواهد کرد.

 

هفت راه حل فنی مهم برای صنعت گردشگری

1. فناوری موبایل

این بدون شک شخصیت اصلی روش های جدید سفر است. تلفن همراه راهنمای تور، آژانس مسافرتی، بهترین مکان یاب رستوران، نقشه و موارد دیگر ما شده است. در تمام مدت خرید در کنار ما است. در واقع، طبق آمار تریپ ادوایزر، 45 درصد از کاربران از گوشی هوشمند خود برای هر کاری که مربوط به تعطیلاتشان است استفاده می کنند.

به همین دلیل است که نیاز به تطبیق خدمات و ارتباطات شرکتی با این دستگاه ها وجود دارد. به عنوان مثال، KLM قبلاً یک سرویس اطلاعاتی برای مسافران با استفاده از مسنجر فیس بوک ایجاد کرده است.

این سیستم، هنگامی که شخصی رزرو کرد، اطلاعات کاربر در مورد بلیط خود را از طریق مسنجر فیس بوک و همچنین کارت پرواز یا به روز رسانی در مورد وضعیت پرواز خود را ارسال می کند. به این ترتیب، کاربر تمام اطلاعات مربوط به سفر خود را در کف دست خود با استفاده از برنامه ای که قبلاً استفاده می کند، در اختیار دارد و نیازی به دانلود هر چیز دیگری را از بین می برد.

 

2. واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) یا واقعیت مجازی (VR) نیز وارد دنیای سفر شده است و حقیقت این است که به دلیل همه امکاناتی که می‌توانند ارائه دهند، این یک روند است. شرکت‌های بیشتری از آن برای نشان دادن کابینی در یک کشتی تفریحی به کاربران استفاده می‌کنند یا آنها را برای چند ثانیه به دیوار بزرگ چین منتقل می‌کنند.

امروزه، این امکان وجود دارد که خودمان را به دورافتاده ترین نقاط جهان بدون بلند شدن از کاناپه «تلپورت» کنیم. این چیزی است که می توانید با استفاده از برنامه EVEREST VR اورست دریافت کنید، که به شما امکان می دهد بدون نیاز به صعود به قله، قله های جهان را ببینید. یا اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید با کایاک از گرند کنیون عبور کنید و از مناظر و صداهای این مکان دیدنی لذت ببرید.

 

3. اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) قول می دهد که به روز رسانی های قابل توجهی را در صنعت گردشگری به ارمغان بیاورد. آنها شامل یکپارچه سازی حسگرهای متصل به اینترنت در داخل وسایلی مانند اتومبیل، چمدان، ساختمان و موارد دیگر می شوند.

در واقع، مؤسسه فناوری هتل اسپانیا (Instituto Tecnológico Hotelero یا ITH) تأیید کرد که اینترنت اشیاء “عوامل دگرگون کننده اصلی در شخصی سازی تجربه مشتری در چند سال آینده خواهد بود.”

برخی از هتل‌های ویرجین برنامه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد با ترموستات اتاق تعامل داشته باشند یا تلویزیون اتاق را کنترل کنند. همچنین چمدان‌هایی وجود دارند که دارای دستگاه‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند با استفاده از تلفن همراه خود هر زمان که بخواهند چمدان خود را دنبال کنند تا از گم شدن چمدان در فرودگاه یا سایر مکان‌های عمومی جلوگیری کنند.

 

4. دستیاران مجازی

همه ما با سیری و الکسا آشنا هستیم، دستیارهای مجازی که همه نیازهای ما را برآورده می‌کنند: آب و هوای امروز شهر من چگونه است، رادیو را روشن کنید، ایمیل من را باز کنید، و موارد دیگر.

به لطف ورود دستیارهای مجازی که به طور خاص برای این محیط طراحی شده اند، هتل ها اکنون شروع به دریافت این “کمک” کرده اند. آی‌بی‌ام اخیرا دستیار واتسون را راه‌اندازی کرده است، یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی که تجربه‌ای تعاملی و شخصی‌سازی شده را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

این فناوری باز است که شرکت ها می توانند از آن استفاده کنند و با نیازهای خود سازگار شوند. به این ترتیب، دستیار مجازی واتسون نامیده نمی شود، بلکه نامی را که هتل انتخاب می کند، خواهد داشت.

 

5. داده های بزرگ

اخیراً صحبت‌های زیادی درباره Big Data مطرح شده است، اما آنها هنوز تمام فرصت‌هایی را که برای صنعت سفر ارائه می‌دهد را نشان نداده‌اند. با این وجود، بسیاری از بازیگران صنعت در حال حاضر از آن استفاده می کنند.

هتل های زنجیره ای Meliá از اطلاعات مربوط به مهمانان خود استفاده می کند تا بفهمد بهترین هدف برای کمپین های بازاریابی چیست. در درجه اول، آنها پایگاه داده خود را برای بررسی مبلغ هزینه شده، دلیل سفر، کشور مبدا بررسی می کنند و این اطلاعات را با داده های عمومی از منابع دولتی بررسی می کنند تا مناسب ترین مشخصات مشتری را ایجاد کنند و به نرخ موفقیت بالاتری دست یابند. به این ترتیب، آنها بخش بندی بهتری برای کمپین های خود ایجاد می کنند تا کارایی آنها را افزایش دهند و سرمایه گذاری مورد نیاز برای این کمپین ها را بهینه کنند.

 

6. بلاک چین

بلاک چین یک فناوری است که آماده است تا جهان را همانطور که می شناسیم متحول کند. اگرچه عمدتاً با امور مالی مرتبط است، اما به نظر می رسد که می تواند بر سفر تأثیر بگذارد.

در حالی که آزمایش زیادی روی آن انجام نشده است، اما ممکن است برای شناسایی مسافران در فرودگاه، تضمین شفافیت در نظرات گردشگران و پرداخت آسان و مطمئن مفید باشد.

 

7. 5G

فناوری سفر با کمک شبکه های 5G قدرتمندتر می شود. آنها وعده سرعت بارگیری و دانلود بسیار سریعتر، پوشش گسترده تر و اتصالات پایدارتر را می دهند. فراتر از دانلود محتوا 20 برابر سریعتر از قبل، 5G به ما امکان می دهد فناوری هایی را توسعه دهیم که 4G ما را محدود می کند. این بدان معناست که ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند کارآمدتر خواهد بود و ما می‌توانیم از اینترنت اشیا (IoT) لذت ببریم.

گردشگری فراگیر، که در آن فناوری مسافران را به قهرمان تجربه تبدیل می کند، یک واقعیت خواهد بود. به علاوه، واقعیت افزوده (AR) یا ویدیوی 360 درجه فراگیرتر و در دسترس تر خواهد بود.

بی‌بی‌سی یک پروژه آزمایشی را اجرا کرد که از 5G و یک برنامه واقعیت افزوده در حمام روم در باث، انگلستان استفاده می‌کرد و کاربران می‌توانستند به گذشته برگردند و در لحظات کلیدی تاریخ به بازسازی سایت برگردند. این ویدیو آزمایش آزمایشی را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد بیش از 80 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش داده‌اند که در صورت داشتن تجربیاتی در این زمینه، تمایل بیشتری به بازدید از موزه دارند.

 

 

اعتراف می کنم که من یکی از آن مسافرانی هستم که برای راحتی حاصل از فناوری موبایل ارزش قائل هستند. مهمتر از همه در آن «سفرهای بدون توقف». به همین دلیل است که می‌خواهم تجربیاتم را در مورد تأثیر فناوری آخرین سفر من  به اشتراک بگذارم.

 

برنامه ریزی: رزرو آنلاین

در حین برنامه ریزی برای سفر، تمام رزروهای هتل را بصورت آنلاین انجام دادم. من سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهم، اما این بار با یک شگفتی متفاوت مواجه شدم  آنها به من این امکان را دادند که راهنمای رایگان در مورد هر شهری که می‌خواهم بازدید کنم دانلود کنم. من دوست دارم برای اطلاعات بیشتر در مورد شهرهایی که می روم نیز جستجو کنم، اما همچنین می دانم که این یک تاکتیک Inbound است که افراد را تشویق می کند تا در آینده دوباره با استفاده از آن پورتال وب رزرو کنند. همه این رزروها، هم برای پروازها و هم برای هتل ها، در صندوق ورودی من باقی ماندند تا مجبور نباشم همه چیز را چاپ کنم و بعد نگران از دست دادن چیزی نباشم.

 

در جاده: تلفن همراه من، بهترین کمک خلبان

سفر با تلفن هوشمند و داده های تلفن همراه  یک مکاشفه بوده است. مرا به یاد تمام سفرها و رزروهایم انداخت. وقتی در شهری گم می‌شوم  مرا راهنمایی می‌کرد، در سفرهای طولانی مشغولم بود، یا به من کمک می‌کرد حقایق جالبی درباره مکان‌هایی که بازدید می‌کردم پیدا کنم.

پس از سفر: اشتراک گذاری زنده است

وقتی از سفر برمی گردم، همیشه دوست دارم هتل ها، رستوران ها و فعالیت هایی را که در آن بوده و انجام داده ام مرور کنم تا تجربیاتم را با دیگران به اشتراک بگذارم و در سفر آینده به آنها کمک کنم. من از طرفداران فلسفه اینترنت هستم: همکاری و به اشتراک گذاری دانش تا همه بتوانند آنها را پیدا کنند. همه این کارها را راحت با گوشی و روی مبل در خانه انجام دادم.

صنعت سفر جایی است که تعامل با مصرف کننده در آن حیاتی تر می شود و پیشرفت های تکنولوژیکی به شرکت ها اجازه می دهد تا نزدیک تر شوند و مشتریان خود را کمی بهتر بشناسند.

استیو جابز گفت: “فناوری چیزی نیست. آنچه مهم است این است که به مردم ایمان داشته باشید، آنها اساساً خوب و باهوش هستند، و اگر به آنها ابزار بدهید، کارهای شگفت انگیزی با آنها انجام خواهند داد.”