همیشه در کوچه و خیابان، داستان های تلخی از مشکل عبور و مرور معلولان به ویژه کسانی که از ویلچر یا همان صندلی چرخ دار استفاده می کنند می شنویم که آدم را سخت به فکر فرو می برد. مشکل برای حرکت چرخ های این صندلی های چرخ دار و انسان هایی که از آن ها استفاده می کنند، با این که همچنان فکری اساسی برای شان نشده، را بارها شنیده ایم و از وضعیت موجود شکایت کرده ایم. اما مسئله اینجاست که کمتر کسی به مشکلات استفاده کنندگان چرخ دستی در فرودگاه ها پرداخته است.

خدمات ویلچر هواپیما را معمولا افراد توانخواه و یا افرادی که به علت بیماری یا هرگونه مشکل جسمی دیگر نیاز به استفاده از صندلی ویلچر را دارند درخواست می دهند. یکی از ویژگی‌هایی که امروزه در خدمات هواپیمایی ایران توانایی ایجاد تمایز میان شرکت‌های فعال در صنف هواپیمایی را دارد، مقوله‌ای است به نام خدمات ویلچر هواپیما. با وبلاگ گردشگری تشریفات پرواز همراه باشید.

چه کسانی می توانند از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنند؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چه زمانی می توانید از خدمات ویلچر هواپیما استفاده کنید و اساسا این سرویس به چه کسانی ارائه می شود. در ابتدا به تعریف افراد توان خواه که در سایت هواپیمایی ماهان و سپهران به طور مثال آمده است می پردازیم. هواپیمایی ماهان و سپهران این سرویس را به افراد ناتوان دائم یعنی کسانی فلج تمام، فلج بخشی از بدن، ورم بدن، ناشنوایی و نابینایی دارند همچنین ناتوان غیر دائم یعنی کسانی که دست و یا پای شکسته دارند ارائه می دهد. همچنین افرادی که دارای بیماری های فیزیکی و روحی هستند که با دستور پزشک باید از صندلی ویلچر استفاده کنند این افراد نیز شرایط استفاده از این خدمات را دارند.

چه زمانی باید درخواست خدمات ویلچر هواپیما را بدهید؟

بهترین زمان برای درخواست خدمات ویلچر هواپیما هنگام تهیه بلیط هواپیما می باشد. در واقع شما زمان خرید بلیط هواپیما تیک درخواست خدمات ویلچر که با نام ssr شناخته می شود را فعال می کنید و به هواپیمایی خود اطلاع می دهید که نیاز به استفاده از این سرویس ویژه را دارید. برای استفاده از این خدمات باید هزینه بیشتری نسبت به حالت عادی بپردازید. همچنین در نظر داشته باشید ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا بلیط شما تایید شود زیرا هواپیمایی مورد نظر نیاز به زمان بابت هماهنگ کردن اقدامات لازمه دارد. معمولا این زمان ما بین بیست و چهار ساعت تا هفتاد و دو ساعت به طول می انجامد.

قبل از تاریخ پرواز

  • یکی از نکاتی که مهم است در هنگام انجام سفر هوایی در صورت داشتن شرایط خاص انجام دهید رفتن به فرودگاه زودتر از زمانی که دیگر مسافران عادی به آن مراجعه میکنند. این موضوع در زمانی که سفر شما در تعطیلات صورت میگیرد از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. در صورتی که زودتر وارد فرودگاه شوید میتوانید اقداماتی چون دادن چمدانها و … را به راحتی و در زمان کمتری انجام دهید.
  • اگر پرواز شما ترانزیت دارد و در فرودگاهی عوض می شود، زمان های خود را در دقیق نظر بگیرید. احتمال اینکه مهمانداران یا مسئولین خدمات ویلچر هواپیما کمی با تاخیر دنبال شما بیایند در فصل های شلوغ مانند تابستان زیاد است.
  • زمانی که می خواهید به مسافرتی بروید، پیشنهاد می شود که بزرگترین هواپیمای موجود را انتخاب کنید. در این هواپیماها، گزینه های بهتری برای افراد با شرایط خاص در اختیار دارند و به دلیل آنکه راهروهای بیشتری نیز دارند، رفت و آمد شما راحت تر خواهد شد.
  • با شرکت هواپیمایی خود تماس گرفته و اگر تابحال درخواست ویلچر نداده اید، درخواست خود را ثبت کنید و یا اگر قبلا درخواست کرده اید، آن را مجددا چک نمایید. مطمئن شوید که در بلیط شما کد SSR یا عبارت « requires special assistance» درج شده باشد.
  • در مورد وعده های خود تدبیری بیاندیشید. ممکن است شما در طول پرواز یا ترانزیتتان نیاز به خوردن غذا داشته باشید که در نظر بگیرید بیشتر مسئولین خدمات ویلچر هواپیما وظیفه ای در قبال بردن شما به رستوران ندارند. پس بهتر است اگر می توانید، بسته غذای خود را در خانه تهیه کرده و به خود بیاورید.

در فرودگاه

  • قبل از ساعتی که بیشتر مسافران می آیند به فرودگاه بروید، مخصوصا زمانی که سفر شما درست در یک تعطیلات مهم است. به این صورت می توانید به راحتی موارد مربوط را مانند دادن چمدان ها و … انجام دهید. با اینکه برخی از شرکت های هواپیمایی افراد با ویلچر را زودتر چک این می کنند، اما در برخی دیگر اینطور نیست و اگر دیر برسید امکان دارد که با شلوغی جمعیت مواجه شوید.
  • به مسئول خود کارهایی که می توانید انجام دهید و کارهایی که نمی توانید را کاملا توضیح دهید.
  • اگر شما قادر به راه رفتن هستید، احتمالا نیاز است که خودتان بایستید و از بخش امنیتی عبور کنید. اگـر نمی توانید یک مامور خصوصی مسئولیت کنترل لوازم شما را بر عهده خواهد گرفت و در همه مواقع ویلچر هم چک و بررسی می شود.
  • اگر ویلچر خود را به همراه دارید، انتظار بررسی آن در باجه سوار شدن داشته باشید. البته در نظر بگیرید که بسیاری از ایرلاین ها به مسافران اجازه نمی دهند که ویلچر خود را در طول پرواز داشته باشند. اگر در چنین شرایطی می خواهید آن را حتما در زمان نشستن هواپیما و در مقصد داشته باشید، احتمالا مجبور خواهید شد که آن را بسته بندی کرده و تحویل بار دهید.

نکته: بهتر است که تیپ ( انعام ) به مسئول ویلچر خود بدهید.

اطلاعات مورد نیاز برای پرکردن فرم خدمات ویلچر هواپیما

زمانی که می خواهید از طریق اینترنت و سایت هواپیمایی مدنظر درخواست استفاده از خدمات ویلچر هواپیما را بدهید به اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره همراه و تلفن ثابت نیاز خواهید داشت. همچنین وارد کردن اطلاعات پرواز مورد نظرتان مانند مبدا و مقصد و زمان پرواز نیز الزامی است. با توجه به اینکه تعداد صندلی های ویلچر در هر پرواز محدود است بهتر است بعد از ثبت نام اینترنتی درخواست خود با شماره تماس های مربوطه تماس برقرار کنید تا از رزرو صندلی خود مطمئن باشید.

 

کدهای اختصاری خدمات ویلچر هواپیما بر روی بلیط

زمانی که درخواست شما برای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما ثبت می شود بر روی بلیط شما کدهای اختصاری قرار می گیرد تا پرسنل پرواز از وضعیت دقیق شما آگاه باشند. در ادامه با چند عدد از این کدها آشنا می شویم:

  • WCHR : مسافرانی که قادر به بالاو پایین آمدن ازپله ها و راه رفتن داخل کابین هواپیما بوده ولی برای طی مسیرطولانی به سمت هواپیما و برعکس نیازبه ویلچردارند.
  • WCHS: مسافرانی که قادربه حرکت به سمت هواپیما وبرعکس بوده اما قادر به بالاو پایین رفتن از پله ها نمی باشند بنابراین باید دربالا و پایین رفتن ازپله ها به آنها کمک شود.
  • WCHC: سافرانی که کلا” قادر به حرکت و یا نزدیک شدن به هواپیما و بالا و پایین رفتن از پله ها نمی باشند . بنابراین باید درتمام مراحل بالا و پایین رفتن از پله ها‚ حرکت به سمت هواپیما ‚ تا صندلی کابین و برعکس به آنها کمک شود. این نوع ویلچر قابل حرکت درفضای کابین هواپیما هستند ومختص مسافران کاملا” بی حرکت می باشد.

 

باید و نبایدهای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما

در ادامه این مقاله به باید و نبایدهای استفاده از خدمات ویلچر هواپیما می پردازیم و سعی می کنیم نکاتی را که در طول زمان با آن مواجه شدیم با شما با اشتراک بگذاریم تا شما عزیزان هنگام سفر خود آرامش داشته باشید و خیالتان راحت باشد.

  • زمان را مدیریت کنید!

یکی از مسائل مهمی که باید حتما هنگام استفاده از خدمات ویلچر هواپیما در نظر بگیرید مسئله زمان است. زمان بندی یکی از مهم ترین فاکتورهای سفر راحت شما خواهد بود. بهتر است زمانی را حتما به عنوان تاخیر پروازها در نظر بگیرید تا خیالتان راحت تر باشد. همچنین اگر پرواز ترانزیت دارید و در فرودگاه باید پرواز خود را عوض کنید فاصله مابین پروازهای تان را طوری تنظیم کنید که مسئولین وخدمات پروازی زمان کمک کردن به شما و ارائه خدمات خود را داشته باشند.

  • مدل هواپیما را بررسی کنید!

هر چه مدل هواپیمایی که سوار می شوید بزرگ تر باشد راحت تر خواهید بود. زیرا راهروهای هواپیما بزرگ تر شده و فاصله ما بین صندلی ها نیز افزایش پیدا می کند. پس اگر در زمان تهیه بلیط خود امکان انتخاب دارید حتما به این نکته توجه کنید.

  • صندلی ویلچر!

در نظر داشته باشید زمانی که از خدمات ویلچر هواپیما استفاده می کنید ممکن است صندلی ویلچر خودتان قابل استفاده نباشد. بدین معنی که ممکن است در طول پرواز و هنگام سوار شدن به هواپیما امکان بالا بردن ویلچر شما نباشد و یا اصلا طبق قوانین هواپیمایی این کار ممنوع باشد. بهترین کار این است که ویلچر خودتان برای استغاده از آن در مقصد بسته بندی کرده و به قسمت تحویل بار بدهید. در نظر داشته باشید حتما قوانین هواپیمایی مورد درخواستتان را چک کنید تا اندازه مجازی که برایتان در نظر گرفته است را رعایت کنید. سایز معمول و استاندارد صندلی های ویلچر ۹۰ سانتی متر در ۹۰ سانتی است و این ابعاد مورد تایید تمام هواپیمایی ها می باشد. یکی دیگر از نکات قابل توجه به همراه داشتن شارژر در صورت برقی بودن ویلچرتان است.

  • عجله نکنید!

بهتر است زمانی که از خدمات ویلچر هواپیما استفاده می کنید عجله نداشته باشید و صبر به خرج دهید. بهتر است زمانی که به مقصد خودتان می رسید صبر کنید تا باقی مسافران پیاده شده و سپس درخواست کمک کنید تا شما را از هواپیما خارج کنند و مسئول مرتبطه با این خدمات در ادامه مسیر شما راه همراهی نماید.

  • هماهنگی کنید!

یکی از کارهایی که برای راحت تر کردن خودتان می توانید انجام دهید برقراری تماس و رزرو تلفنی ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از پروازتان است. قبل از استفاده از خدمات ویلچر هواپیما با بخش امنیتی فرودگاه تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید. همچنین بهتر است با هواپیمایی مدنظر خودتان نیز تماس بر قرار کنید و از شرایط و قوانین آنها مطلع شوید.

  • غذای خودتان را داشته باشید!

هنگامی که با استفاده از خدمات ویلچر هواپیما قصد سفر دارید به این نکته توجه کنید که ممکن است برای تهیه غذا و نوشیدنی خود دچار مشکل شوید. حتی ممکن است سفر شما دو مرحله ای باشد و در فرودگاه مابین مبدا و مقصد زمانی را منتظر بمانید. در این زمان احتمالا کسی به شما خدمات ویژه ارائه نمی کند و بهتر است برای خودتان پک مواد غذایی از قبل آماده نموده تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

  • در فرودگاه مقصد

در فرودگاه مقصد فردی منتظر شما خواهد بود تا از پرواز خارجی یا پرواز داخلی پیاده شوید بعد از خارج شدن شما از هواپیما این فرد شما را به سمت محل تحویل چمدانها خواهد برد و در صورتی که به دستشویی احتیاج داشته باشید شما را به آن محل منتقل میکند. در پایان این فرد شما را به سمت تاکسی و یا دیگر وسایل نقلیه مورد نظرتان منتقل خواهد کرد.

  • اجازه اسکورت

زمانی که شما توسط همراهتان وارد فرودگاه میشوید همراهتان میتواند درخواست اجازه اسکورت دهد. دریافت این اجازه به این معنا میباشد که این فرد میتواند شما را تا هواپیما همراهی کند و بعد از قرار گرفتن شما در هواپیما از فرودگاه خارج شود. توجه داشته باشید که این قانون تنها در برخی از شرکتهای هواپیمایی قابلیت اجرا دارد و در برخی دیگر خیر.