17 نوع مختلف گردشگری | در سطح جهانی پذیرفته شده است. در چند سال گذشته، گردشگران و خواسته های آنها به طور مکرر تغییر کرده است. همچنین صنعت گردشگری بر اساس نیازها در حال تغییر است. این مقاله در مورد انواع مختلف گردشگری، توریستی، برنامه ریزی، فعالیت ها، محصولات، سفر و غیره توضیح می دهد. همچنین به برنامه ریزی سفر شما کمک می کند. با وبلاگ گردشگری تشریفات پرواز همراه باشید.

 

گردشگری چیست؟

گردشگری فرآیندی است برای گذراندن زمان به دور از کارهای روزمره یا خانه به دنبال تفریح، آرامش و لذت در حین استفاده از ارائه خدمات تجاری.

انواع مختلف گردشگری

در کنار اهداف تفریحی، گردشگری به یکی از صنایع رو به رشد در هند تبدیل شد. این منبع درآمد برای بسیاری از افراد است. این مقاله نگاهی اجمالی به سفر و گردشگری در ایران و همچنین تور بین المللی است.

بنابراین، اولین چیزی که با شنیدن کلمه گردشگری به ذهنمان می رسد؟

رایج ترین فکر این است که کوله پشتی را ببندید و از زندگی روزمره دور شوید. یعنی جابجایی افراد از محل سکونت معمولی خود به مکان دیگری.

فرض کنید هدف دوستتان از تور ممکن است با هدف شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، شما ممکن است برای تفریح ​​سفر کنید، اما او ممکن است برای اهداف تجاری برود.

 

طبقه بندی گردشگری

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل (UNWTO)، گردشگری شامل جابجایی افراد در محیط طبیعی کشور یا خارج از کشور برای مقاصد شخصی یا دیگر است. این اهداف مختلف صنعت گردشگری را از جهات مختلفی طبقه بندی کرد. در این مقاله 16 طبقه بندی اصلی گردشگری مانند گردشگری داخلی، گردشگری بین المللی، گردشگری تجاری، گردشگری ماجراجویی، گردشگری پزشکی، گردشگری آموزشی و غیره را مشاهده می کنید.

 

اهمیت گردشگری ، چرا گردشگری مهم است؟

گردشگری تأثیر مستقیمی بر اقتصاد هر کشوری داشت. نقش گردشگری در توسعه اقتصادی مهم است. روابط عمومی در گردشگری می تواند فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند. از دیدگاه یک مسافر، دانستن فرهنگ ذائقه ایالت، کشور دیگر، پرکننده عالی است.

عمدتاً چند نوع گردشگری وجود دارد؟

به طور عمده در هر کشوری سه نوع گردشگری پیدا می شود. این کلاس ها گردشگری داخلی، گردشگری بین المللی و گردشگری برون مرزی است. اما امروزه بسیاری از انواع گردشگری به تازگی تکامل یافته اند.

انواع مختلف گردشگری چیست؟

انواع مختلف گردشگری امروزه توسعه یافته و رواج یافته است که عبارتند از:

  1. گردشگری داخلی
  2. گردشگری بین المللی
  3. گردشگری برون مرزی
  4. گردشگری تجاری
  5. گردشگری ماجراجویی
  6. گردشگری حیات وحش
  7. گردشگری پزشکی
  8. گردشگری سلامت
  9. گردشگری زیارتی و معنوی
  10. گردشگری فرهنگی
  11. گردشگری تاریک
  12. گردشگری آشپزی
  13. گردشگری سلبریتی یا گردشگری فیلم
  14. گردشگری آموزشی
  15. گردشگری کروز
  16. گردشگری روستایی
  17. توریسم فضایی

 

1. گردشگری داخلی: اگر تور شما در داخل کشور شما باقی بماند، به آن گردشگری داخلی می گویند.

2. گردشگری بین المللی: سفر به خارج از کشور شما نیاز به ویزا و پاسپورت دارد. به آن گردشگری بین المللی می گویند.

3. گردشگری برون مرزی: این گردشگری تعریف می کند که یک توریست برای تعطیلات به کشور دیگری سفر می کند. مانند ساکنان خود در ایران، و ما در حال سفر به بارسلون هستیم. این نمونه ای از گردشگری برون مرزی است.

4. گردشگری تجاری: این نوع از گردشگران، سفر برای شرکت در جلسات، گردهمایی رسمی برای کنفرانس و غیره.

گردشگری تجاری نقشی حیاتی در بخش گردشگری دارد. گاهی اوقات، افراد برای اهداف تجاری بیش از یک سال از محیط معمولی خود دور می مانند و تعطیلات خود را در آنجا می گذرانند. فعالیت‌های عمومی مرتبط با گردشگری تجاری شامل شرکت در جلسات، گردهمایی رسمی، کنفرانس‌ها، سمینارها، بازدید از نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های تجاری و غیره است. این گردشگری قدرت خرید را بالا می‌برد.

5. گردشگری ماجراجویی: محبوبیت گردشگری ماجراجویی روز به روز در حال افزایش است. مانند قایقرانی در آبهای سفید، معروف در ایران. کتله‌خور در زنجان، موج‌سواریِ ساحلِ رَمین، پاراگلایدر در تهران وغواصی در قشم و … را نیز می توان برای ماجراجویی امتحان کرد.برای مثال منطقه ای خارج از ایران مانند تور بالی در فصل بارانی میتوانید سفر کنید.

6. گردشگری حیات وحش:از آنجایی که آب و هوای ایران بسته به نقاط مختلف متنوع است، در نتیجه گونه‌های بسیار زیادی از جانداران مختلف در جای جای ایران وجود دارند. پلنگ، گرگ، شغال، غزال، گراز وحشی، خرس، روباه و آهو از جمله حیوانات حیات وحش ایران به شمار می‌آیند. همچنین آخرین گونه از یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد که در معرض خطر انقراض هستند. مناطق حفاظت شده حیات وحش در ایران به تعداد زیاد وجود دارد اما با این حال همچنان ۸۱ گونه از جانوران ایران در معرض خطر انقراض قرار دارند.

 

7. گردشگری پزشکی: توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست به ارتقاء هویت ملی و ارزآوری کشور کمک بسزایی کرده و در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید موثر است. گردشگری پزشکی یا توریسم درمانی را می‌توان یکی از شاخه‌های جذب توریست به کشور دانست که بسیار حائز اهمیت است. کارگزاران گردشگری پزشکی در ایران شامل ۳ نهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه می‌شود. در حالت کلی، جذب توریست پزشکی برای کشور سودآور بوده و اعتبار آن را افزایش خواهد داد. در ادامه با معرفی گردشگری پزشکی در ایران و بررسی ظرفیت‌های آن همراه شما هستیم.

 

8. گردشگری سلامتی: گردشگری سلامت بخش مهمی از گردشگری از دوران باستان بوده است. این گردشگری عمدتاً آن دسته از گردشگرانی را جذب می کند که می خواهند سلامت خود را بازیابند. گردشگری سلامتی به شما کمک می کند تا از شر استرس روحی و سلامتی خلاص شوید.

گردشگران مشکلات سلامتی خود را با انجام فعالیت های جسمی، معنوی یا روانی بهبود می بخشند. در سرتاسر جهان، مقاصد زیادی وجود دارد که برای بهبود سلامتی محبوب هستند. تفرجگاه ساحلی مکزیک تمازکال، سفر دریایی سلامتی کارائیب، استراحتگاه‌های کاهش وزن و سم زدایی در کالیفرنیا، استراحتگاه پیاده‌روی در کلرادو و یوگای کوهستان، استراحتگاه‌های چشمه آب گرم چین TCM نمونه‌هایی هستند.

9. زیارت و جهانگردی معنوی: این تور برای قرن ها مشهور است. تور زیارتی در بین افراد مسن محبوبیت دارد. حرم امام رضا(ع)،مسجد گوهرشاد، امامزاده یحیی بن زید (ع)، چهل چراغ مکان‌هایی هستند که به خاطر تورهای زیارتی معروف هستند.

10. گردشگری فرهنگی: این گردشگری عمدتاً بر مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های هنری آن کشور متمرکز است. آیا دوست ندارید از یک قصر یا هر بنای تاریخی دیدن کنید؟ همه اینها در این دسته قرار می گیرند. اگر عاشق فرهنگ هستید مکان های زیر را از دست ندهید:

  • ایران – تخت جمشید، سی و سه پل، قلعه ها و بناهای تاریخی در یزد، نقش رستم، بازار کرمانشاه
  • هند –  معابد در بانارس، جیپور، معروف به قصر شهر صورتی در راجستان. قلعه ها و بناهای تاریخی در دهلی، آگرا.
  • انگلستان – برج لندن، موزه بریتانیا، بیگ بن و غیره
  • کنیا –  رقص قبیله ماسایی.
  • مراکش – جشنواره زیتون، جشنواره عسل.
  • اردن –  Jerah که به خاطر معماری رومی و شوناک با قلعه صلیبی مونترال معروف است.
  • یونان – دروازه شیر Mycenae.
  • ترکیه – سلطان احمد. مسجد، خانه مریم باکره.
  • ویتنام – بازار ساپا.
  • تور ایرلند – صخره های موهر، دوبلین، پارک ملی کیلارنی و غیره.

 

11. گردشگری تاریک: از آن به عنوان گردشگری عزا یاد می شود. گردشگری تاریک شامل بازدید از مکان ها و مکان هایی است که شاهد بزرگ ترین تراژدی های تاریخ بوده اند. این مکان‌ها در کنار این تاریخ درد و رنج و خونریزی بشر، به خاطر ارزش تاریخی‌شان مشهور هستند.

مانند: مکان های معروف در ایران،موزه عبرت و شهر بم، ژاپن، محل بمباران هیروشیما و ناکازاکی، زمین صفر، نیویورک، ایالات متحده آمریکا. موزه بقایای جنگ، شهر هوشی مین، ویتنام؛ اردوگاه کار اجباری آشویتس، آشویتس، آلمان؛ موزه نسل کشی توول اسلنگ، پنوم پن، کامبوج و غیره.

 

12. گردشگری آشپزی: لذت سفر با شکم گردی هر چه می خواهد نام بگیرد در اصل سفری هیجان انگیز و لذتبخش برای آشنایی با غذاها و خوراکی های یک شهر یا منطقه می باشد. شهرهای ایران با داشتن انواع غذاهای محلی خوشمزه، جذابیت فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

گردشگری آشپزی یا غذا شامل چشیدن و تجربه غذاهای محلی و سنتی در یک کشور، منطقه، یا شهر/دهکده خاص است. قابل توجه است که علاوه بر اسکان و زیرساخت ها. در اینجا غذا یکی از اجزای اصلی است. بنابراین، تورهای زیادی برای تجربه فرهنگ آشپزی در اینجا برگزار می شود.

امروزه با رشد کلی این بخش، این گردشگری در این عصر گسترش یافته و به سطح بعدی توسعه یافته است. هر ساله هند جشنواره های غذا را در زمان های مختلف در ایالت های مختلف برگزار می کند. و هزاران نفر از خارج از کشور به این جشنواره می پیوندند تا از غذاهای سنتی هند لذت ببرند. همه می دانند که هند را “سرزمین ادویه ها” می نامند. و هر ایالت دارای فرهنگ غذایی منحصر به فردی است. بنابراین امروزه بخش قابل توجهی از گردشگری در هند است.

گردشگری آشپزی شامل جایی است که مردم از مناطق خاصی مانند کالیفرنیا، دره ناپا، کاتالونیا، ایالات متحده آمریکا و اسپانیا دیدن می کنند تا از شراب های خارجی لذت ببرند.

مقاصد معروف: ایران، لندن، فرانسه، پکن، مکزیک، هند، ایتالیا و غیره.

 

13. گردشگری سلبریتی یا گردشگری فیلم: در این گردشگری جاذبه اصلی افراد مشهور هستند. گاهی اوقات افراد مشهور به عنوان توریست به آنجا می آیند و به این رویداد می پیوندند. بنابراین می‌توانید از مکانی که این رویداد پیشتر رخ داده است دیدن کنید. اگرچه هیچ فرد مشهوری حضور ندارد، اما فقط شما می توانید کل استودیو را ببینید. بسیاری از سازمان های مدیریت مقصد (DMOs) از گردشگری افراد مشهور برای تبلیغ مقاصد به عنوان یک جاذبه استفاده می کنند.

مقاصد محبوب گردشگری افراد مشهور عبارتند از: هالیوود، استودیو هری پاتر، شهرک سینمایی تهران، جشنواره فیلم کن، هنگ کنگ و موزه مادام توسو.

 

15. گردشگری کروز: گردشگری کروز یکی از جدیدترین و سریع‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری جهان است. خط ساحلی معروف جهان و آبراه داخلی پتانسیل توسعه گردشگری با کشتی های مسافرتی و قایق های خانگی را دارد. مانند Quark Expeditions، OZ Cruising، A-ROSA River Cruises.

16. گردشگری روستایی: در این دسته گردشگر اوقات فراغت خود را در روستاها می گذراند. بازدیدکنندگان می توانند برنامه ای برای بازدید از منطقه روستایی برای چند روز یا چند ماه ترتیب دهند. به خصوص مسافران انفرادی می توانند از آن مکان ها دیدن کنند تا از زمان تنهایی خود لذت ببرند. آنها به تمام فعالیت های محلی که در این روستا اتفاق می افتد می پیوندند.

اکنون گردشگری روستایی در «تعطیلات کشور» گنجانده شده است که در آن گردشگر بخش زیادی از اوقات فراغت خود را می گذراند. بنابراین طعم فعالیت های تفریحی در محیط روستایی را می چشند. مقاصد روستایی ایران بسیار معروف هستند. فرهنگ و میراث غنی ایران، ایران را منحصر به فرد کرده است. بنابراین با درک ماهیت واقعی ایران، از مناطق روستایی یا روستاهای ایران دیدن کنید.

مانند: شالی کاری در شمال کشور، روستای ماسوله، کنگ خراسان، کندوان و …

 

17. گردشگری فضایی:  ما در 100 سال گذشته شاهد تغییرات قابل توجهی در صنعت هوانوردی بوده ایم. آنچه زمانی برای جنگ و حمل و نقل محموله استفاده می شد، اکنون برای مقاصد مسافرتی استفاده می شود. توسعه بشری اکنون همه حد و مرزها را شکسته است تا این سفر را به سمت خلاء وسیع فضا طی کند.

روسیه در این زمینه پیشگام بوده است. فضاپیمای سایوز اولین سفر فضایی خود را با تاجر آمریکایی دنیس تیتو در آوریل سال 2001 انجام داد. این یک فضاپیمای دولتی بود که هفت سفر فضایی را در طول شش سال آینده انجام داد. این افزایش علاقه عمومی باعث شد که سازمان های دیگر در سراسر جهان نیز به این حوزه بپردازند.

 

گردشگری فضایی انواع مختلفی دارد

گردشگری فضایی مداری: این پروازها در مداری به دور زمین با سرعتی بالاتر از پروازهای فضایی زیر مداری باقی می مانند. این پروازها در تمام مدت اقامت خود در فضای بیرونی با سرعت ثابتی به دور جهان می چرخند.

گردشگری فضایی زیر مداری: این آغاز گردشگری فضایی بود. فضاپیما با سرعت اولیه قابل توجهی پرتاب می شود که آن را از جو زمین بیرون می راند. اما این آن را به طور کامل از حوزه گرانشی خارج نمی کند. قدرت برای گردش در مدار کافی نیست، بنابراین پس از خاموش شدن موتورها، سقوط آزاد می کند.

SpaceX C.E.O. ایلان ماسک چشم انداز گردشگری ماه را پیشنهاد کرد. در سال 2018 او پروژه «ماه عزیز» را اعلام کرد، اولین ماموریت مورد انتظار گردشگری فضایی ماه. این پروژه قرار است در سال 2022 با یوساکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی انجام شود.

هزینه گردشگری فضایی

هزینه هر سفر زیر مداری با فضاپیمای سایوز 200000 تا 250000 میلیون دلار آمریکا گزارش شده است. سایر سفرهایی که توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شود، با حاشیه مشابه قیمت‌گذاری شده‌اند. Virgin Galactic اخیراً اعلام کرده است که قیمت هر یک از بلیط های آنها 450000 دلار آمریکا خواهد بود. برای ماموریت های آینده

 

هدف اصلی گردشگری چیست؟

1. پایداری اقتصادی: اثربخشی و رقابت پذیری مقاصد و شرکت های گردشگری را تضمین می کند. این به ادامه بهبود کمک می کند، که در دراز مدت مفید است.

2. غنی سازی محلی: رونق مقصد گردشگری بخش عظیمی از گردشگری است. تجارت گردشگری به طور مداوم رشد اقتصادی مقصد میزبان را به حداکثر رساند.

3. استانداردهای استخدام: گردشگری از سطح دستمزد، شرایط خدمات و در دسترس بودن برای همه پشتیبانی می کند. مشاغل محلی بدون تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد، ناتوانی یا ابزارهای دیگر ایجاد می کند.

4. مدیریت محلی: جوامع محلی را درگیر کنید، مردم محلی را برای برنامه ریزی و تصمیم گیری توانمند کنید. جامعه، تیم مدیریت گردشگری به توسعه این امر کمک کردند.

5. رفاه جامعه: سبک زندگی جامعه محلی را حفظ و تقویت کنید. آنها بخشی از ساختارهای اجتماعی هستند. اما مطمئناً این روند باید بدون تحقیر یا استثمار اجتماعی انجام شود.

6. یکپارچگی طبیعی: حفظ و بهبود کیفیت مناظر شهری و روستایی. از تخریب طبیعی و بصری محیط جلوگیری می کند.

7. یکپارچگی طبیعی: حفظ و بهبود کیفیت مناظر شهری و روستایی. از تخریب طبیعی و بصری محیط جلوگیری می کند.

8. تنوع زیستی: یکی دیگر از اهداف گردشگری کمک به حفظ حیات وحش، مناطق طبیعی حیات وحش و کاهش تلفات است.

9. پاکیزگی محیط: علاوه بر هدف گردشگری، همه گردشگران باید آلودگی هوا، آب، زمین و تولید زباله را کاهش دهند.

10. گردشگری بخش مهمی از یکپارچگی ملی است.

11. گردشگری همواره به گردشگران انگیزه می دهد تا سنت ها، میراث، فرهنگ و جنبه مذهبی خود را درک کنند.

12. مهمترین بخش گردشگری رشد اقتصادی یا بخش تجاری مقصد است. مردم محلی را تشویق به ایجاد بسیاری از اقلام صنایع دستی می کند، مواد غذایی محلی، انواع مختلف سوغاتی، لباس و غیره را برای فروش آماده می کند.

13. گردشگری از جمله مواردی است که به طور مداوم به کشور رونق اقتصادی می دهد.